Kuidas läheb teie tööandja brändil?

Mõned vastused, mida kuuleb nii Tallinnast, Tartust, Helsingist, Londonist, kõikjalt. Ja mõned mõtted, mida endalt küsida, et ummikseisust välja tulla.

„Ei lähe — juhid ei mõista selle olulisust?“ Aga kas te ise oskate selgitada juhtidele, selle strateegilist kasu ja vajalikkust?

„Ei  lähe — raha pole“ — Raha ei kasva puu otsas ja on selge, et organisatsioonid investeerivad tegevustesse, mis neile selle tagasi toovad. Seega, kas te ise teate palju teie organisatsioon võidab või kaotab tööandja brändi olemasolu või selle puudumise tõttu.

„Ei  lähe — tööandja bränd ei on mõttetu, kuna tegime töötajate videod ja karjäärilehe, kuid kandidaate rohkem ei tulnud.“ Miks te seda kõike tegite, milline oli strateegia nende elementide aktiveerimiseks, milline on teie ühtne sõnum ja strateegia nende tegevuste taga? 

„Ei lähe — tegime persoonibrändi koolituse, kuid töötajaid ikka ei soovita“. Oma töötaja soovitus on seotud töötamise kogemusega. Ühekordne koolitus on tore vaheldus, kuid edu toob süsteemne töötajate kui saadikutega tegelemine. Võti on oma tööandja töötajate kaasamine juba tööandja brändi ja väärtuspakkumisse loomisel ning hiljem neile läbimõeldud saadikute programmidega liitumise pakkumine.

„Ei lähe, kuigi oleme ise väga palju teinud — õppinud tiimis kujundama, õppinud loovkirjutama, videoid tegema“. Kui te vajate arvutit, siis kas te õpite tundma kõiki arvuti osasid ning panete ise arvuti kokku,  kulutades nii kokkupanemise, osade tellimise, vigade parandamise ja õppimise ja  eksimise peale kuid. Või te ostate spetsialistide poolt vastavalt teie vajadustele kokku pandud arvuti ning laste ka teile vajalikud programmid peale panna ja asute kasutama?  

10´l juhul 10´st on kasulikum kaasata tööandja brändi loomisse valdkonna kogenud eksperte on võrreldes ise leiutamisega. Isetegemisel on omad võlud, kuid need pole kindlasti seotud pikas perspektiivis tõhususe, odavuse või kvaliteediga. Brändi loomine eeldab spetsiifilisi teadmisi, kogemusi ja aega. Liaks, ei tasu unustada, et tööandja brändi loomine on kõigest esimene samm tööandja brändi strateegia juhtimisel. 

Suurem töö algab siis kui bränd on loodud ja seda on vaja sisemiselt ja välimiselt ellu viia ja siin on väga vajalik just organisatsiooni enda panus. Seega, on üheks variandiks püüda aasta otsa ise brändiloomist õppida. Selles lähenemise ohuks on, et ajaks kui on vaja tööandja  brändi ellu viia, olete väsinud. Alternatiiv on keskenduda koos ekspertidega süsteemselt loomisele ja hoida oma organisatsiooni energia ja entusiasm just brändi elluviimisele ja selle elushoidmisele.

Mida siis teha?

Tee selgeks, miks te üldse tööandja brändi vajate?

Üks asi on kindel — pole organisatsiooni, mis ei võidaks tugevast tööandja brändist. Kuidas tööandja bränd organisatsioonile kasu toob, sõltub vajadusest. Mõelge läbi, kuidas tööandja bränd teie organisatsiooni strateegiat toetab kahe, viie, kümne aasta perspektiivis. 

Kas see aitab täita teie organisatsiooni kasvu eesmärke? 

Kas aitab see uutel turgudel sobivaid töötajaid leida? 

Kas aitab see võidelda töötajate voolavusega? 

Või aitab see tagada ärilist jätkusuutlikkust, kui inimesed pensionile suunduvad? 

Kas aitab see hoida teie olemasolevaid töötajaid olukorras, kus tööturg on ahvatlusi täis ja ahvatlejate hulka on tekkinud  ka välisfirmad, kus töötaja ilma Eestist lahkumata tänu paindlikule tööelule nüüd töötada saaks?

Miks´ile vastamine pole piisav — oluline on läbi mõelda töötajate plaan, vajadused ja planeeritavad kulud töötajate leidmiseks. Lisaks, tasub leida ka kulud ja saamata jäänud tulu, mis tekivad, kui organisatsioonil pole vajalikku arvu töötajaid. 

Tööandja bränding on strateegiline tegevus ja selleks on vaja teil näidata ettevõtte tippjuhile stsenaariumid, milline oleks elu koos toimiva ja elu ilma toimuva tööandja brändita ja seda muidugi numbrites. 

Kuidas?

Enne maratoni jooksma hakkamist on tark oma tervisliku seisundiga arvestada. Nii ka tööandja brändi puhul on esimene samm — teha audit, vaadata peeglisse ja hinnata, mis seisus me tööandjana oleme. Tööandja brändi auditi raames pööra tähelepanu strateegiale, mõõtmisele ja senistele tegevustele nii sisemiselt kui välimiselt.

Kas te kasutate maailma kõige lihtsamaid ja tõhusamaid tööandja brändi mõõdikud?

Tööandja brändi tuum on väärtuspakkumine, millest kasvavad välja nii videod, töötajate tegevused ja kõik muu väljapoole nähtav.

Väärtuspakkumine peab olema tegelikkusele vastav oma töötajate vaates, atraktiivne tulevastele sihtrühmadele, eristuv konkurentidest. Selleks, et hinnata, kas teie tööandja brändi sõnum on nii sisemiselt kui välimiselt tunnetatud ning edukas, on olemas kaks superlihtsat ja mõõdikut.

  1. Sisemise edukuse parim mõõdik on töötaja soovitusindeks. Mõelge, kas te olete ise oma organisatsiooni tööandja saadik ja soovitaja? Kas ka teie kolleeg on saadik ja soovitaja? Töötajate soovituse tõstmiseks ei piisa uue video filmimisest või ühest inspiratsiooni koolitusest. Ei, tööandja soovitus algab töötajakogemusest ja töötajate süsteemsest kaasamisest. Soovitusindeks ei muutu üleöö, kuid esimene samm, mida saate teha on kaardistada hetkeseis ja siis selle pealt planeerida tegevusi. Ega ilma asjata pole eNPS maailmas üks tõhusaim sisemise tööandja brändi mõõdik.

    Oma saadikutega tasub ka juba selle pärast tegeleda, et oma tööaja soovitus on tööotsija jaoks üks võimsaim kanal. Lisaks on töötaja soovitus teil põhimõtteliselt tasuta käes võrreldes kallite suurte meediakampaaniatega. Ärge visake raha maha ja kasvatage oma töötajate teadlikkust nende rollist ja nende kasudest tööandja saadikuna.

  2. Kas teid tööandjana teatakse ja kas teid peetakse ka atraktiivseks. Teie tuntusest sihtrühmas algab kõik.

Kui teid tuntakse, siis kas positiivselt või negatiivselt?

Kas olete sihtrühma jaoks atraktiivne valik võrreldes teie tööturu konkurentidega?

Tööandja välist brändi mõõdetakse tuntuse ja atraktiivsuse järgi. Lihtne võtmemõõdik on teie atraktiivsus Eesti tööandjate edetabelis teie sihtrühma hulgas. Koht edetabelis näitab, kas teie välisele sihtrühmale suunatud tööandja brändi tegevused on tulemuslikud ja seda võrreldes teie tööturukonkurentidega. 

Lõpetuseks — tööandja brändi saab luua vaid koos oma töötajatega. Kui neid alguses ei kaasa, ei saa oodata nende poolset saadiku rolli kandmist.

Tööandja bränd on strateegiline ja mõõdetav tegevus. Mõõtke seda sisemiselt ja välimiselt.

Milline tööandja bränd on piisavalt hea — vaid globaalsel tööturul konkurentsivõimeline bränd, mis aitab teil hoida oma olemasolevaid töötajaid ja meelitada ligi neid, keda vajate.

Kust alustada — kasutada hetkeolukorra kaardistamiseks tasuta võimalusi, mis on all ära toodud.


Artikli autor

Kersti Vannas


Loe lisaks

Previous
Previous

Vaimne tervis – kui palju me tunneme oma tundeid? (1. osa)

Next
Next

HR raamatuklubi alustas teist hooaega