IPO glamuuri telgitagused. Kogemuslugu.

Hiljuti ilmus artikkel mis taaskord andis teada, et Eesti on üks edukas ükssarvikute ja startupide maa ning juhtivaid riike rahastuse kaasamisel (suhtes elanikkonna arvuga). Viimastel aastatel ongi ju juurde tulnud mitmeid ükssarvikuid ja väga edukaid ettevõtteid Eestis, pidevalt tehakse uusi rahastusringe ja IPOsid. IPO (initial public offering) on üks viis ettevõtte rahastamiseks, millega üldiselt soovitakse ettevõtet edasi arendada – laiendada tegevust, geograafilist haaret, uusi tooteid arendada jne. Mida see ettevalmistus aga tähendab ettevõtte (ja personaliosakonna) jaoks? Kindel on see, et börsile minek on üks üsna keeruline ja aeganõudev protsess, mille tulemus võib olla küll omajagu glamuurne, kuid kohe kindlasti väga töömahukas ja kohati ettearvamatu, sest lõpptulemuse kujundavad siiski investorid. Kuna mul oli äsja võimalus kogu protsess oma nahal läbi teha, mis lõppes 2021. aasta oktoobris WAG Payment Solutions eduka listimisega Londoni börsil, avan veidi neid telgitaguseid selle müstilise protsessi taga. Nüüd, umbes aasta hiljem oskan seda teha ka juba läbi väikse huumori prisma 😊

IPO kolm erinevat faasi

IIssandmelähmebörsile, mismategemapean?!

Kui founder ütleb, et võiks umbes 2-3 aasta pärast börsile minna, siis lahuta sellest umbes 1,5 aastat, sest teadagi founderid kipuvad olema superenergilised ja veidi kärsitud. Kui minul pidi ettevõttega liitudes olema u 2-3 aastat aega, et kogu HR funktsioon ilusti järje peale aidata, vajalikud inimesed värvata ja tugev põhi paika saada, siis u 9 kuud hiljem ennast esimeselt IPO koosolekult leida tegi veidi ärevaks küll. Tagant järgi ma võrdlen seda tunnet sellega kui sulle öeldakse, et pead oma pooleaastase beebi umbes 1 aastaga teismeliseks kasvatama. I can do that, right? 😊 Olukorrad on muidugi erinevad ja kui ettevõttes on juba tugev people operations ja arendus ning toimivad protsessid, on see esimene kerge paanika faas ilmselt oluliselt lühem. Kindlasti jagub sellesse faasi ka väga palju põnevust, kuna kokku pannakse IPO meeskond, esimesed eesmärgid ja nö järgmise 9-12kuu kondikava. Uudis number üks – kui oled IPO põhimeeskonnas, arvesta, et edaspidi kulub umber 60-70% sinu ajast selle ettevalmistamisega seotud koosolekutele ja tegevustele.

P – Prospectuse koostamine, Prospectus build_version 257_final_final2_totally final

Kõik hakkab keerleb ümber ettevõtte story loomise ja andmete kogumise. Kui sa oled CPO/ global HR direktor siis suure tõenäosusega on sul oma tööstream juhtida – kogud andmeid, töötled neid, lihvid personalistrateegia kirjeldust igast võimalikust küljest ja kogud tõestusmaterjali oma strateegia toimimisest. Siinkohal soovitus – ole autentne, ära püüa asju paremini näidata, kuid optimism ja positiivne outlook tuleviku suhtes on igati oodatud! Prospectusest saab kui IPO piibel – sinna läheb kirja kõik mida investoritel ja avalikkusel ning erinevatel inspektsioonidel on vaja teada. Kui oled osa IPO tiimist ja juhatusest nagu minu kogemuses, on vastutus äärmiselt suur, kuna sisuliselt kinnitad isiklikult, et kõik need 300+ lehekülge on sulatõsi ja andmed on x korda kontrollitud. No pressure at all! Propsectuse põhjal luuakse ka erinevaid ettekandeid osalevate pankade analüütikutele. Ja kui 2021. aasta suvel minu sõbrad ja perekond nautis Eestis mõnusat suve ja randa, „praadisin“ mina analüütikute ettekannetel – teate ju küll neid super smart investeerimispankureid ja analüütikuid kes tahavad iga „kivi“ alla piiluda ja sul peab olema piisavalt teadmisi, enesekindlust või sarmi, et veenvalt esineda. Muidugi on kogu eelneva protsessi juures kaasatud ka palju konsultante ja nõustajaid, kuid see osa on vaja ettevõtte esindajatel ise teha. Natuke lisab muidugi pinget ka see, et sisuliselt nendest ettekannetest sõltub millise hinnangu (ettevõtte väärtusele ja aktsia väärtusele) siis analüütikud koostavad.

O – Oh kui lahe! Nüüd olemegi börsil, mis edasi saab?!

Kui siis uhkes LSE hoones on gongilöömise tseremoonia ja esimesed numbrid ekraanil vilguvad, on ikka uhke tunne küll. Järgnevad erinevad tähistamised, õhtusöögid ja õnnitlused. Suur töö on tehtud ja mõtled, et nüüd saab lõpuks tagasi normaalsuse juurde. Aga päris nii see siiski pole. Ilmselt tööpäevad võtavad küll uuesti veidi normaalsemad mõõtmed, kuid sinu uus HR kalender hakkab keerlema Remco (remuneration committee) koosolekute ümber. Pead näiteks üle vaatama, et olulised personaliprotsessid oleks tehtud kõik sellises järjestuses nagu Remco sisendit vajab. Ja loomulikult kõik lubadused mis eelneva protsessi käigus antud, tuleb nüüd ellu viia! Sõbralik soovitus – võta üks korralik puhkus ja tee kodus lahti see kallis šampanja mida erilisteks puhkudeks oled hoidnud. Tore oleks ka uuesti oma sõpradele helistada, kes loodetavasti sind päris ära pole veel unustanud 😊

Kuigi kõik erinevad rahastusvoorud, IPOd ja muud säärased on üsna erinevad, on need siiski ettevõtte jaoks äärmiselt olulised ja ajaloolised sündmused. Tore on ju mõelda, et personaliosakonnal on ka väga suur roll selles, sest ega ükski edukas ettevõte ei saa ju toimida ilma tugeva personalistrateegiata. Seega jõudu tööle kõigile, keda lähiajal sarnased protsessid ees ootamas! Hea meelega olen abiks ja vajadusel jagan ka detailsemat kogemust kui selleks peaks soovi olema. Minuga saab ühendust LI kaudu (Kristi Ansberg) või Kristi.Ansberg@hotmail.com.


Artikli autor

Kristi Ansberg


Loe lisaks

Previous
Previous

Kuidas taastuda toksilisest töökeskkonnast

Next
Next

Combat Ready juhtimistreeningu FTX kogemuslugu