Eesti HR Selts

View Original

Lugemisnurk: Ben Horowitz — “What You Do Is Who You Are” (2019)

Ben Horowitz (s. 1966) on Ameerika ettevõtja ja investor. Ta asutas koos Marc Andreesseniga riskiinvesteeringute ettevõtte Andreessen Horowitz. Ta peab juba aastaid väga populaarset ja hinnatud ettevõtluse, investeeringute ja juhtimisalast blogi. Tema mõlemad raamatud “The Hard Thing About Hard Things: Building a Business When There Are No Easy Answers, a book about startups” ja  “What You Do Is Who You Are: How to Create Your Business Culture” (edaspidi: “What You Do ..”) on iduettevõtjate “must read” nimekirjas esikümnes. Need on raamatud asutajalt asutajatele, juhilt juhtidele, lisaks juurde kogemust teiselt poolt lauda ehk investorite poolelt. Mõlemad raamatud on väga lihtsalt loetavad ja haaravad, sisaldavad peamiselt lugusid ja näited elust endast ning mõtlemapanevaid arutlusi. 

“What You Do ..” on omamoodi käsiraamat oma ettevõtte kultuuri hindamiseks, muutmiseks, arendamiseks või uue kultuuri loomiseks olemasolevatele algetele. Horowitz lahkab mõningaid näiteid kultuuridest põhjalikult, mis ei ole sugugi pärit iduettevõtetest: 

  • Toussaint Louverture: lugu Haiti orjade revolutsioonist ja revolutsioonijärgse uue ühiskonnakultuuri ülesehitamisest ning miks just temal see õnnestus. 

  • Shaka Senghor: lugu kurjategija kohanemisest vanglas, vangla gängidest ja positiivse gängikultuuri loomisest; kuidas loobuda ebaeetilistest aspektidest kultuuris.

  • Tsingis Khan: lugu killustunud hõimude ühendamisest ja kuuluvuse kasutamisest vallutatute puhul, iseseisvate otsuste olulisusest erinevates struktuurides. 

  • Jaapani samuraid: lugu iidse kultuuri mõjudest tänapäeval. 

Lisaks toob ta on palju näiteid enda ettevõttest ja muudest tänapäevastest suurettevõtetest nagu näiteks Uber, HP jt. 

Raamatu pealkiri sõnastab selgelt Horowitzi peamise sõnumi - kultuuri määrab see, mida asutajad, juhid teevad, mitte see, mis on kuskil kirja pandud. Horowitz selgitab ülihästi, miks mõned kultuuri sõnastused töötavad ja mõned mitte; miks vahel ka veidi šokeerivad seisukohad hästi töötavad. 

Mulle meeldisid väga tema selgitused, miks kultuur peab alati olema eetiline. St miks teatavat ebaeetilisust (liigne agressiivsus, reeglite rikkumine, elitaarsus) sisaldavad kultuuriosad pikapeale ettevõttele saatuslikuks saavad. Samuti on väga väärtuslik lugemine see osa raamatust, mis käsitleb kultuuri muutmise vajadust ja kultuuri edasiarendamise pidevat vajadust. 

Paar meeldejäävat killukest raamatust: 

  • There is a saying in the military that if you see something below the standard and do nothing, then you’ve set a new standard. This is also true of culture - if you see something off-culture and ignore it, you’ve created a new culture. 

  • Culture isn’t a magical set of rules that makes everyone behave the way you’d like. It’s a system of behaviors that you hope most people will follow, most of the time. A great culture does not get you a great company. If your product isn’t superior or the market doesn’t want it, your company will fail no matter how good its culture is. Culture is to a company as nutrition and training are to an aspiring professional athlete. If the athlete is talented enough he’ll succeed despite these.

  • In any human communication, the required amount of communication is inversely proportional to the level of trust. As an organization grows, communication becomes its biggest challenge. If soldiers fundamentally trust the general, then communication will be vastly more efficient than if they don’t.


Artikli autor

Riina Einberg


Loe lisaks

See this gallery in the original post